Vaccinationer

Vaccination af hundePå Nyborg Dyrehospital anbefaler vi at alle hunde vaccineres når de er 8 og 12 uger mod hundesyge, leverbetændelse, parvovirus, leptospirose og kennelhoste.

Derefter vaccinerer vi hvert år mod kennelhoste og leptospirose, da vaccination mod disse 2 sygdomme kun beskytter et år.

Hvert 3. år vaccineres desuden mod hundesyge, leverbetændelse og parvovirus.

Vi mener det er vigtigt, at man får sin hund vaccineret for at undgå smitsomme sygdomme. Vi har de sidste år set flere epidemier af kennelhoste.

Skal man til udlandet kræves det at der er udfærdiget et pas og at hunden er vaccineret mod rabies. Se "rejse med kæledyr"

Samtidig med vaccinationen gives et sundhedstjek hvor hundens helbredstilstand vurderes.

Vaccination af hund og kat
På det seneste har det være fremme i medierne at danske hunde og katte ikke behøver at vaccineres mere end nogle få gange i løbet af dyrets liv.

Det er korrekt for ”kernevaccinationerne” (smitsom leverbetændelse, parvovirus, hundesyge) at disse vacciner har en gyldighed på 3 år.

På Nyborg Dyrehospital vaccinerer vi hvert år mod kennelhoste og leptospirose. Disse vacciner kaldes ”risikobaserede vacciner” og holder 1 år. Leptospirose er en sygdom som overføres fra rotteurin og smitter via stillestående vand/vandpytter. Kennelhoste overføres luftbårent fx når hunden hoster.

Hos os ser vi både kennelhoste og Leptospirose og vi anbefaler derfor at man vaccinerer mod dette årligt. Vi vaccinerer samtidig mod parvovirus, hundesyge og smitsom leverbetændelse dels fordi vaccinen er billigere for ejeren og dels fordi vi ikke har oplevet bivirkninger som kan tilskrives hyppigere vaccination med kernevaccinerne end hvert 3. år. Risikoen ved bivirkninger er meget lav og er beskrevet til at være 18,5 pr 100.000 doser vaccine der er solgt (VMD 2010) til 30-50 reaktioner pr. 10.000 hunde eller katte som vaccineres (Moore and others 2005, 2007).

Hvis man ønsker yderligere oplysning kan man klikke på nedenstående links:

Den Danske Dyrlægeforening - DDD

Kilder
Moore , G. E., DeSantis-Kerr , A. C., Gup till, L. F., Glickm an, N. W., Lew is, H. B. & Glickm an, L. T. (2007) Adverse events after vaccine administration in cats: 2560 cases (2002-2005). Journal of the American Veterinary Medical Association 231, 94-100 Moore , G. E., Gup till , L. E., Ward , M. P., Glickm an, N. W., Faunt, K. K., Lew is, H. B. & Glickm an, L. T. (2005) Adverse effects diagnosed within three days of vaccine administration in dogs. Journal of the American Veterinary Medical Association 227, 1102-1108 VMD (2010) VMD position paper on authorised vaccination schedules for dogs. www.vmd.defra.gov.uk/pdf/vaccines_VMDpositionpaper.pdf. Accessed May 3, 2011”

Der er kommet en ny vaccine til hund mod borreliose, som vi ikke tidligere har kunnet vaccinere imod. Denne skal gives 2 gange med 3 ugers mellemrum som basisvaccination.

Derefter gives den 1 gang årligt for at immuniteten opretholdes. Desværre skal der gå 2 uger fra man har vaccineret med andre vacciner til man kan vaccinere, dvs. den kan ikke gives sammen med hundens almindelige årlige vaccination.