Fysioterapi - Fitness eller Wellness

Fitness eller Wellness?

Fysioterapi er bl.a. styrkelse af muskler under kontrollerede forhold, og det er et område, der er i rivende udvikling inden for behandling af familiedyr.

Der er kommet fokus på genoptræningen positive virkemåder både med hensyn til en bedre restituering efter operation, men også fordi fysioterapien forkorter sygdomsperioden væsentligt.

Men fysioterapi kan bruges til mere end genoptræning efter operationer.

Ligesom mennesker lider mange hunde af artritis(gigt). Gigten vil typisk vise sig i albueled, i knæled, eller i hofter, men den kan også opstå i andre led.

Gigt er en lidelse der ikke kan kureres, men med den rigtige kombination af smertebehandling, fysioterapi, massage, samt understøttende gigtfoder, kan sygdommen lindres.

Hos hunde med gigt kan man ved hjælp af fysioterapi styrke de muskler der ligger omkring de sygdomsramte led.

Dette kan gøres vha. diverse stræk- og bøjeøvelser, gå på løbebånd/water walker, eller træning af muskelgrupper ved øvelser indlagt, som del af den daglige gåtur. Alt afhængig af hvilket led gigten sidder i, laves et individuelt træningsprogram og der følges løbende op på behandlingen.

Vandterapi ved hjælp af water walkers eller vand løbebånd er en effektiv behandlingsform.

Vandterapi for schæfer i en water walker

Fysioterapi af overvægtige hunde og katte

Overvægtige hunde og katte kan også have glæde af fysioterapi. For megen kropsvægt belaster de enkelte led hver gang der tages et skridt. Ved at styrke de enkelte muskelgrupper, øges fedtforbrændingen og derved opnæs et hurtigere vægttag. Svømning er f.eks. en fantastisk måde at motionere en overvægtig hund på, idet belastningen af leddene er minimal.

Fysioterapeuten og kiropraktoren på Nyborg Dyrehospital arbejder tæt sammen og tilrettelægger behandlingsprogrammerne så de passer til den enkelte patient.

Overvægtig hund

Kom og hør nærmere om hvad vi kan gøre for netop din hund eller kat.