Tandretning / tandregulering

Mange hunde og katte har fejlstillede tænder eller forkert forhold i længden mellem over- og underkæbe (over- eller underbid).
Dette kan give store gener for dyret dels ved at tyggefunktionen nedsættes eller at tænderne tygger ind i bløddele. Et typisk eksempel er hjørnetænderne fra undekæben bider op i ganen, som dels er smertevoldende, dels med tiden kan forårsage fistel (hul) fra mundhulen og op i næsehulen.

Et andet eksempel er tangbid hvor fortænderne bider sammen ligesom en tang og ikke som normalt en saks. Her vil der ske små frakturer i fortænderne når dyret tygger sammen (”splintrer”).

Kat med overbidPå billedet: Normalt bid hos hund. Bemærk saksebiddet, hvor fortænderne i overkæben ligger foran dem i underkæben. Læg også mærke til at hjørnetanden i underkæben ligger lige foran hjørnetanden i overkæben.

Morten Redin fra Nyborg Dyrehospital har netop været på kursus i Sverige, for at blive trænet i retning at tænder og afhjælpe denne type tandproblemer.

Derfor kan vi nu afhjælpe hunden eller katten så de ikke skal have smerter hver gang der tygges eller at tænderne bliver ødelagt ved fejlagtig tandstilling.

Tandretning kan foregå  fra hunden eller katten er ca. 7 måneder gammel. På dette tidspunkt er tænderne så udviklede at man ikke beskadiger roden ved for tidlig korrigering af tandstillingen. En retning af tænder vil typisk tage ca. 8 uger og man skal påregne at skulle til kontrol cirka hver 14. dag for at se om korrigeringen forløber, som den skal.

Kat med overbid

Kat med overbid, hvor hjørnetænder borer sig op i ganen. Dette er en behandlingskrævende tilstand.

Samme kat med åben mund. Bemærk det dybe hul op i ganen forårsaget af hjørnetanden fra underkæben.

Hund med underbid

Hund med fejlstillet hjørnetand og underbid. Hjørnetanden fra underkæbe ligger ligger mellem de 2 fortænder og ikke mellem fortand og overkæbens hjørnetand   Samme hund med elastik placeret i munden for at rette hjørnetanden